Vi trenger et større engasjement for katte velferd i Norge

cat-1757919_960_720

Katteeiere, som mange andre, reiser gjerne bort i ferien og dessverre blir mange katter da overlatt til seg selv. Mange tenker at katten klarer seg alene ute i naturen. Det stemmer ikke. Katten er tam og er ikke lenger i stand til å ta vare på seg selv, slik den engang kunne.
I tillegg så skaper løs katter, og spesielt de som ikke er sterilisert, svært store problemer for dyrelivet generelt.

cat-1757919_960_720Source Pixabay

Det finnes flere omplassering sentre rundt om i Norge, men de klarer ikke å ta imot det enorme antall katter som trenger et nytt hjem, spesielt i høysesongen som er vår og sommer. Derfor trengs det flere støttespillere og mer pro aktivt arbeid. Foreningene som jobber for dyre velferd i Norge, slik som NOAH, har lenge jobbet med denne problematikken. Foreningene ønsker å skape et engasjement rundt behandlingen av katter, og spesielt problemet som oppstår når man får for mange katter.

NOAH, Kattens Vern og andre organisasjoner jobber hardt for å tenke praktisk. Både med å tilby forskjellige lokale foreninger støtte i form av penger og praktisk hjelp, men også med å prøve å få på plass nasjonale retningslinjer. I dag er det slik at det er opp til den enkelte dyreklinikken å tilby kastrering/sterilisering til en rimeligere pris. Omplasseringsforeninger er også gjerne lokale, altså de har liten eller ingen kontakt med lignende foreninger i andre deler av Norge.

I utlandet så ser man at både kjente og mindre kjente stjerner aktivt støtter omplasseringssentre og foreninger. De forteller entusiastisk om dette på forskjellige arenaer, noe som gjør det enklere for folk flest å få øynene opp for problemet og mulige løsninger. Ellen DeGeneres tar opp saken jevnlig på sitt Talk Show. Katherine Heigl har startet sin egen organisasjon for å sikre at dyr får nye hjem.

Så er det stjerner som når et annet publikum, slik som idrettsstjerner, pokerstjerner, sjakkspillere og mange flere. I april i år så fortalte en rekke kjente pokerstjerner hva de gav deler av sin profitt til. Chris Moneymaker er en av stjernene som bruker tid og penger på omplasseringssentre. Kanskje litt overraskende ettersom mange tenker at slike stjerner bruker alle pengene sine til festing og kjøp av luksusgjenstander.

Dessverre så finner man ikke det samme engasjementet i Norge, blant de norske a- og b- kjendisene. De støtter gjerne kampanjer mot pels, mot dyremishandling eller lignende. Dette er verdige saker, men det trengs et konsentrert og aktivt fokus rettet mot kattenes situasjon i Norge. Vi burde kunne gjøre mer i Norge for å sikre at den ville kattebestanden synker. For å få dette til så må talspersoner og engasjerte mennesker fra hele landet stå frem for å fange befolkningens oppmerksomhet. Ikke bare i små blaff, men som en konsentrert innsats, som dirigert av et sentral organ.

Nå har vi fått et dyrepoliti i Norge og håpet er at dette, som skal bli en landsdekkende organisasjon vil kunne skape det nødvendige engasjementet.
Vi trenger stjerner som Linn Skåber, Harald Eia og mange flere. De vil kunne gjøre folk mer oppmerksom på problemet og oppmuntre flere til å bidra med penger og ikke minst sette press på politikerne så de kan gjøre enda mer. Det er allerede ulovlig å sette katter ut i naturen, men ingenting blir gjort for å sette en stopper for dette.

talk-show-1149788_960_720Source Pixabay

Den generelle befolkningen må bli mer oppmerksom på dyre velferd og helhjertet oppmuntre til folk til å adoptere og ikke kjøpe. Det finnes også mange løsninger for å sikre en god ferieavvikling hvor kjæledyret blir tatt vare på, men folk vet for lite om dem. Så informasjonen må ut til flere og det blir viktig i fremtiden å finne de rette kanalene for å nå frem til folk. Dyre velferd bør stå på timeplanen på skolene. Ikke bare som en liten del av naturfag eller lignende. Det bør være noe som tas opp jevnlig, uten å bli fordømmende.

Det er nok av kilder og informasjonspakker som virker fordømmende og forteller om det negative. Noen mennesker lar seg inspirere av å se bilder eller høre historier om mishandling, mens andre ikke klarer å se eller høre på slikt. Så man må også finne innfallsvinkler hvor budskapet blir formidlet på en annen måte. En måte som skaper engasjement istedenfor unnvikelse.

Engasjement handler om å involvere følelser. Derfor må både informasjonen og informasjonskanalene tilpasset forskjellige samfunnslag og mottakere. Først da kan vi skape det sterke engasjementet som kattene og kjæledyr fortjener og trenger.

Ingen produkter å finne.

Relaterte innlegg - les mer:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *